2016-10-26

I löv it

Löv it. Haha, jag vet det är sååå dålig humor. Inte ens kul egentligen, alls. Men jag var tvungen.

Pysseltipset jag utlovade i förra blogginlägget handlar om löv. Lönnlöv som blir till supersöta små rosor och som passar utmärkt som bukett i trädgården eller i en krans.

Man behöver lönnlöv (gärna stora), tunn ståltråd och en avbitartång. Let's go.

Pyssla med löv
Det här är vad man behöver, fast mycket mycket fler löv. En kasse skulle jag säga, för att kunna träna och välja rätt färger osv.

Lönnrosor
Första rosen ska bli röd här har jag tänkt mig och till varje ros går det åt minst 4 löv. Löven ska helst vara nyplockade då de torkar snabbt inomhus. Blött och skitigt blir det!

DIY rosor
Teknikerna skiljer sig åt, folk gör olika och man hittar sin egen stil. Jag testade ett antal varianter men den här är nog den jag fastnade mest för. Man börjar med att vika lövet dubbelt.

Göra egna lönnrosor
Sen rullar man ihop lövet och här har vi det innersta i rosen.

Roligt pyssel
För att få en snygg kant som inte spretar viker jag ner sista biten.

Enkelt pyssel
Sen lägger jag ett löv bakom, viker det bakåt på hälften (som jag gjorde med det första lövet) och rullar det runt det första lövet.

Rosor av lönnlöv
Andra lövet lindat runt.

Rosor av blad
Tredje bladet lindat runt efter samma princip.

Lönnros
Fjärde bladet.

Fint pyssel
Femte bladet. Man får gärna försöka knyckla till bladet lite i kanterna, liksom vika det lite medan man lindar runt, så får man en mjukare känsla.

Göra egna lönnrosor
Man får knipsa av 20-30 cm av ståltråden (eller det kanske går med vanligt snöre eller tejp, men jag körde ståltråd) för att surra runt och fästa rosen ordentligt.

Pyssla egen ros
Tadaaa!

Göra fin dörrkrans
Här har jag både gula och röda löv (röda är lättare att jobba med, mer hållbara. Gula går sönder lätt) och har provat lite olika tekniker. Man behöver ju inte granska rosorna för ingående, men som helhet blir det en ganska fin bukett.

Göra lönnrosor
Jag virade ett grönt hampasnöre runt buketten. Blir toppenfint i trädgården!

Ge bort present
Eller så tar man lite brunt omslagspapper och virar in rosorna i så har man en annorlunda gå-bort-present. Och ja, jag gav verkligen bort denna!

lönnrosor
Så, höstens pysseltrend:
På med stövlarna
Plocka en kasse med stora fina lönnlöv
Rulla ihop till fina små rosor
Have fun :)

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Riktigt snyggt. Jag kan tänka mig att de även ser snygga ut, torkade. Ja så länge dom får stå I fred vill säga? Jag tanker på två ord som passar in här - Bra jobbat!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...